ساختار و کارکرد روایی صحنه های ترانه در انیمیشن های بلند دیزنی

نویسندگان
چکیده

در بسیاری از انیمیشن های بلند دیزنی یک یا چند ترانه اجرا می شود که در نگاه نخست، نقش سرگرم‏ کنندگی در روایت اصلی دارند. این مقاله بر آن است که نشان دهد ترانه ها کارکردی فراتر از میان پرده یا حتی انتقال صرف اطلاعات دارند. پرسش اصلی مقاله این است که «در صحنه های ترانه، چه گسست هایی از اسلوب و قواعد حاکم بر صحنه های دیگر رخ می دهد؟». در پاسخ به این پرسش نشان داده می شود که صحنه های ترانه تا اندازه‏ ای از الگوها و قوانین واقع گرایانه‏ ی دیگر صحنه ها فاصله می گیرند و تمهیدات و رخدادهایی که در صحنه‏ های غیر ترانه، ناملموس، تصنعی و ناپذیرفتنی می نمودند، با نوعی آزادی نسبی، به کار می روند. پرسش دوم این است که «گسست ها چه امکاناتی برای روایتگری به وجود می آورند؟». پژوهش حاضر نشان می دهد که ترانه ها تا چه اندازه در شکل گیری ساختار روایی فیلم نقش دارند. در نهایت، تلاش می شود ارتباط صحنه های ترانه با ساختار روایی فیلم بررسی شده و نشان داده شود که این صحنه ها به شکلی عمیق و گسترده، با روایتگری فیلم پیوند خورده اند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ساختار و کارکرد روایی صحنه‌های ترانه در انیمیشن‌های بلند دیزنی

در بسیاری از انیمیشن‌های بلند دیزنی یک یا چند ترانه اجرا می‌شود که در نگاه نخست، نقش سرگرم‏ کنندگی در روایت اصلی دارند. این مقاله بر آن است که نشان دهد ترانه‌‌ها کارکردی فراتر از میان‌پرده یا حتی انتقال صرف اطلاعات دارند. پرسش اصلی مقاله این است که «در صحنه‌های ترانه، چه گسست‌هایی از اسلوب و قواعد حاکم بر صحنه‌های دیگر رخ می‌دهد؟». در پاسخ به این پرسش نشان داده می‌شود که صحنه‌های ترانه تا انداز...

متن کامل

بررسی ساختار و کارکرد روایی سکانسهای موزیکال در انیمیشن های بلند دیزنی

این پایان نامه با رویکردی ساختارگرا به بررسی کارکرد ترانه در روایت انیمیشن های بلند دیزنی می پردازد و به تحلیل ساز و علاوه بر این، مدلی برای تحلیل باژگونی های رخ داده در روایت در صحنه های ترانه ارائه می دهد.

تحلیل صحنه های ترانه در فیلم‏ های موزیکال برمبنای روایت‏ شناسی ساختارگرا

در صحنه‏های ترانه در فیلم‏های موزیکال بعضی از اسلوب‏ها و قواعد حاکم بر صحنه‏های دیگر واژگون می‏شوند. آلتمن عقیده دارد در این صحنه‏ها قوانین واقع‏گرایانه و چارچوب علّی داستان محو می‏شود و شخصیت از بند محدودیت‏ها و مسئولیت‏های دنیای خود رها می‌شود و به‌نوعی تغییر ماهیت می‏دهد. در این پژوهش نظری، نگارندگان کوشیده‌اند نشان دهند، برخلاف نظر آلتمن، ماهیت شخصیت‏ها و قوانین دنیای داستان در صحنه‏های تران...

متن کامل

عجب ماه بلند در آسمونه (بررسی و معرفی ترانه های عامیانه خورزوق)

بیان احساسات درونی، از دیرزمان، در کنار زندگی روزمره، خاستگاه اولین سروده‌ها و آهنگ‌هایی است به نام ترانه. این ترانه‌ها که گویندگان مشخصی ندارند، نشأت گرفته از امیدها، آرزوها، خواهش‌ها، درد و رنج انسان‌هایی است که درکنار هم زندگی ‌می‌کردند. ‌می‌توان گفت: این ترانه‌ها حاصل اندیشة قو‌می‌ و جهان‌بینی تودة مردم است. قدمت شهر خورزوق واقع در اصفهان، به پیش از اسلام ‌می‌رسد و نمونه‌های  متعددی از سرود...

متن کامل

کارکرد های عناصر روایی در جنگ هفت گردان شاهنامه

ساختار داستانی ماهیتی دارد که با تأثیر از عناصر خود، شکلی کُنشی و روایی می‌پذیرد. نویسنده در پرتو این خصوصیات و عناصر ساختاری مانند: طرح و نقشه، زاویه‌ی دید، کشمکش، بحران، نقطه‌ی اوج و گره‌گشایی، ساختاری داستانی را پی می‌ریزد. نگریستن به آثار ادبی گذشته از زاویه نظریات معاصر راهی است برای کم کردن فاصله ها با چنین آثاری تا ارزش و راز ماندگاری آن ها بیش از پیش آشکار شود. هم از این رو در این جستار ...

متن کامل

بررسی نقش کاراکتر پیرو در ساختار روایی انیمیشن های سینمایی

• چکیده: ازهمانابتدای تولید انیمیشنتابهامروز،دربسیاریازآثارانیمیشندرکنارشخصیتاصلی،شخصیتوابستهایوجودداشتهاست که رفیقِهمراهقهرمانداستاناست ومعمولاازآنبهسایدکیک (کاراکترپیرو) یادمیشود. باوجودبه کارگیریگستردهکاراکترهایپیرودرانیمیشنهایبامخاطبعام، این کاراکتر کمتردرنوشتههایمستقلموردبررسیقرارگرفتهاست.درحالیکهبهنظرمیآیدحضورکارکترهایپیرودر بیشترآثارسینماییتجاریاهمیتیویژهدارد،لزوممطالعهوبررسیساختارشخص...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی

جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۸۱-۹۸

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023